WAT IS ROSACEA?

Rosacea is een veel voorkomende chronische huidaandoening in het gezicht, die vooral gezien wordt bij vrouwen van middelbare leeftijd. De vier belangrijkste kenmerken zijn roodheid, kleine uitgezette bloedvaatjes, bultjes en puistjes. Oogafwijkingen komen vaak voor bij rosacea en variëren van mild tot ernstig. Rosacea is goed te behandelen, maar zelden definitief te genezen. In deze folder leest u meer over de behandeling en wat u zelf kunt doen.

Rosacea ontstaat meestal rond het 30ste levensjaar en komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Het treft vooral mensen met een licht huidtype. De oorzaak van rosacea is onbekend. De ernst van rosacea kan worden beïnvloed door uitwendige factoren, waardoor klachten kunnen toenemen.

Voorbeelden hiervan zijn warmte, zonlicht, cosmetica, huidverzorgingsproducten en sommige geneesmiddelen. Geneesmiddelen die corticosteroïden (bijnierschorshormonen) bevatten, kunnen rosacea veroorzaken of verergeren. Zowel door inwendig gebruik als bij toepassing op de huid. Een oorzakelijke rol van voeding is nooit aangetoond. Wel kan (tijdelijke) verergering van de roodheid optreden door het drinken van alcohol en het eten van sterk gekruid voedsel.

Rosacea komt vooral voor op de neus, wangen, voorhoofd en de kin. De belangrijkste kenmerken van rosacea zijn blozen (vanzelf wegtrekkende roodheid), blijvende roodheid, bultjes (papels), puistjes (pustels) en uitgezette bloedvaatjes (couperose). Blozen kan worden uitgelokt door bijvoorbeeld emoties, warmte, zonlicht, hete of alcoholische dranken, hete of sterk gekruide spijzen en de menopauze.

Bij The Hague Clinic ben je op het juiste adres om je rosacea te behandelen. Voor een goede aanpak is het nuttig eerst te bekijken waarom je last hebt van rosacea.

Tijdens het consult zullen we aandacht besteden aan deze punten om een geschikt behandelplan op te stellen.

Wat-is-het-verschil-tussen-couperose-en-rosacea.jpeg

Vragen?

Benieuw wat we voor jou kunnen betekenen?

Boek een vrijblijvend consult & huid analyse!